9 nov. 2011

Konceptualiserad autenticitet

Kollegan Swedén kastade ur sig ett intressant begrepp i förbifarten idag när han nämnde sitt besök på nyöppnade Köttbaren i Stockholm. Konceptualiserad autenticitet. Tycker det fångar exakt vad marknaden ofta eftersträvar idag; alla från krögare (tänk Le Rouge) till klädbutiker (tänk All Saints) till apotek (tänk Kronans droghandel) försöker erbjuda oss kunder en autentisk upplevelse och gör det genom att analysera fram den ursprungliga essensen i en produktkategori och sen göra ett sammanhängande koncept av det. Det roliga är motsägelsefullheten i den ambitionen, eftersom något autentiskt ju sällan är speciellt genomtänkt eller sammanhängande utan snarare ett organiskt uppståndet tillstånd helt befriat från självmedvetenhet. Och jag vet, vi som jobbar med market research bör få vår beskärda del av skulden för det här. Det har ju hänt att man själv lämnat rekommendationer i stil med "varumärket/butiken/upplevelsen måste hitta tillbaka till rötterna och upplevas mer genuin".

Inga kommentarer: